svar på frågorna.

det var jättekul att det blev så många som frågade och  gulliga komentaren, så tack så mycket. här är svaren på frågorna jag hoppas ni blir nöjda med dem, om ni blev det kan ni ju skriva en komentar. vissa frågor är ungefär likadana så dem skriver jag på samma stycke eller vad man nu kan säga.



vad fick dig att en dag bara plötsligt sluta äta? vad var liksom drivkraften till det hela?
Vad var det som fick dig att sluta äta?
varför blev du sjuk ?
asso jag är jätteosäker på vad det var som gjorde så att det blev som det blev, jag har faktiskt inte något säkert svar, men lite berodde det på att jag alltid jämförde mig med min tvillingsyster sophie, som alltid vart mindre en mig och dels för att hon alltid fick så bra komentarer när hon hade tränat och sådant. jag vet inte om det var så, men jag tyckte att jag aldrig fick de komentarerna, jag brukade få höra att jag var lat och de gjorde jätteont så fort någon sa något sådant. jag började att träna mer och började känna mig stållt över att jag tränade så mycket, jag tränade mer och mer och fick jättehöga krav på mig själv i skolan och sådant, ett misslyckande kändes hämskt helt enkelt. jag ville bara gå ner lite i vikt, så det började med att jag tränade jättemycket och slutade äta godis och glass mm. bara någon vecka efter det så började jag minska på maten, och gick ner i vikt jättesnabbt. jag satte mål för hur mycket jag skulle gå ner och när jag nådde dem så satte jag ett nytt mål fast jag hade sagt att jag inte skulle gå ner mer. jag kunde inte sluta när jag väl hade börjat, allt jag åt kollade jag vad det innehöll, hur många kalorier och så vidare, tillslut åkte mamma med mig till akuten för att jag hade så låg pulls, jag blev inlaggd direkt, för de sa att jag mitt hjärta kunde ha stannat vilken minut som hälst, det kändes inte som det, jag kände mig frisk, förutom att jag var blå och frös hela tiden.

ångrar du att du slutade äta ?? eller vill du fortsätta vara den vikten du är i nu, vill du va som förut eller ännu mer?
jag ångrar det hela tiden, nu när jag måste va på kliniken innser jag vilket bra liv jag hade förut, jag önskar värkligen att jag aldrig hade börjat med det här, jag har missat så mycket, träffar knappt mina vänner häller, det är riktigt hämskt. jag vill fortfarande inte väga det som jag gjorde förut, men jag vill absolut inte väga 31 som jag gjorde häller. jag vill inte heller gå upp i vikt, för jag är rädd för att jag kommer se ut som värsta fettot, så det är jättesvårt.


vad sa dina föräldrar om din sjukdom ? blev dom sura/arga ? eller hur tog dom det ?
de blev förståss jätteledsna, min mamma och pappa trodde att jag skulle dö, min mamma grät hela tiden och vart jätte deprimerad av allt, pappa var ledsen, men även arg ibland. vi hade bråk hemma hela tiden för att jag inte åt, det var skrik och gråt hela tiden, tillslut orkade mina föräldrar inte mer, det gav nästan upp tills jag fick hjälp på mando, jag hatar det stället, men det var det ända settet att få mig att börja bli bättre.

varför får du inte gå till skolan, varför måste du ta det lungt hela tiden ? du måste väll få gå någon stanns..
jag får inte gå i skolan för att jag inte har en stabil vikt, det är risk att det skulle kunna hända något om jag är där. man måste ta det lungt hela tiden för att inte göra av med onödig energi, ibörjan satt jag till och med i rullstol för att inte göra av med något alls, nu för jag gå, men inte röra på mig i onödan, jag får t.e.x gå till bilen och sådant, men inte mer igentligen, även om jag gör det endå.

hur många kilon har du gått upp sen du blev sjuk?
hur mycker väger du nu ?
jag får inte veta min vikt för att jag inte ska få för mig massor och så,  mamma har tagit bort vågen här hemmma och på kleniken kan man inte se vad man väger, bara de som väger en. men jag skulle gissa på runt 35-36, för på tre månader så skulle jag gå upp till 38. jag har vart där i ca 9 veckor eller något, men jag är inte säker, för de säger att jag knappt går upp något i vikt alls, men det känns som om jag skulle väga typ 40 eller något men jag vet helt enkelt inte, kanske runt 35-36 men jag kan vara jättelångt ifrån, för jag gissar bara.

är du och sophie tvillingar ? går ni i samma skola ?

hur tar din syster sophie detta ? hon mår väll bra ?

drabbades/ hur mycket/ din syster sophie något av din sjukdom ? jag kan antar att hon måste mått dåligt , eller?

jag och sophie är tivillingar och går i samma skola, men inte samma klass. jag vet inte hur mycket jag ska berätta om henne, hon kanske inte vill att jag berättar, men jag kan säga att hon påverkades jättemycket och mådde jättedåligt ett tag, men nu är det bättre.
här får ni hennes blogg http://sphiie.blogg.se

vad är värmerume och värme jackan ?? vad har man det för?
värmerummet används för att dämpa ångest och oro efter måltider, värmejackan ska vara lite samma fast inte lika effektiv.

vad du åt per dag när du var som sjukas och låg inne på kliniken ?
när jag kom in på kleniken var det då jag var tvungen att börja äta, då började de på ett mini intag på 1500 kalorier. innan jag kom dit kunde en vanlig dag se ut så här,  inget till frukost, en frukt till lunch och två köttbullar till middagen, nästan inget att dricka, kanske bara två dl vatten per dag.

det blev ett väldigt långt inlägg, men jag hoppas att ni fick svar på era frågor.
puss/angelica


Kommentarer
Postat av: Anonym

vad heter sophies blogg ?

2009-03-07 @ 16:20:41
Postat av: Anonym

www.sphiie.blogg.se

2009-03-07 @ 18:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0